Veckobrev v. 49

Veckobrev v. 49

Utifrån barnens läxa där de skulle leta saker hemma har de gjort egna stapeldiagram, se bloggen. Vi jobbar också med minus en hel del, både praktiskt och i matteboken.

På svenskan har jag suttit med varje skrivpar och tillsammans har vi redigerat deras text om haren, flodhästen och elefanten. De får koncentrera sig på olika saker såsom stavning, riktiga meningar, hur många ord och mellanslag, ljuda ihop ord osv.

En grupp har börjat med läsförståelse. De läser en kort text och svarar sen på frågor om texten i sin skrivbok. En annan grupp jobbar med ett program som heter Lexia där de ska träna ljudning och läsning. En tredje grupp tränar ordbilder och bokstavsljud.

På multipasset läste vi om hur olika människor är och vi fick följa fem barn. Efter varje barn diskuterade vi dennes personlighet, starka och svaga sidor och dokumenterade med text och bild. Sista uppgiften blev sen att beskriva sig själv.

Det har varit lite för stökigt i matsalen så jag provade en ny metod. I klassrummet fick de sätta sig i samma grupper som de är i matsalen. Sen pratade de ihop sig hur just deras bord kan bli bättre på och det skrevs ner. Alla blev mitt i prick! Nu har vi provat att hålla oss till dessa saker hela veckan och barnen får med beröm godkänt. Även andra vuxna i matsalen reagerade på hur fint ettorna skötte sig. Sen är min förhoppning att det håller i sig efter denna vecka också, att de själva märker hur skönt det blir.

Julkrubban växer fram med fler och fler figurer som får flytta in.

OBS! Titta gärna på faddrarnas julkalender som ligger på vår blogg, en lucka för varje dag har de gjort åt oss.

Vecka 50:

Måndag – Miniboken hem med ny läxa i läxboken, matteläxa hem, GOTD- genomgång

Tisdag – idrott

Onsdag – lussefirande i gympahallen (femmorna går i tåget) och fika efteråt, multipass

Torsdag – bad

Fredag – ny ledtråd hem

 

Trevlig andra advent! Lisa


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *